Navigation

Procedure bij de raad van discipline

Model.Value("altTekst")
  1. Over de raad van discipline
  2. Klachtprocedure
  3. Procedure bij de raad van discipline

Procedure bij de raad van discipline

Als de deken een klacht doorstuurt naar de raad van discipline neemt de raad deze klacht in behandeling. De griffie van de raad informeert partijen over de ontvangst van de klacht en over de verdere behandeling. De behandeling van de klacht eindigt met een voorzittersbeslissing of een beslissing van de raad.


Voorzittersbeslissing

De voorzitter van de raad van discipline kan de klacht zelf schriftelijk afdoen, bijvoorbeeld als naar zijn oordeel de raad kennelijk onbevoegd is of de klacht kennelijk ongegrond, (kennelijk) niet-ontvankelijk of van onvoldoende gewicht is. Van de voorzittersbeslissing ontvangen partijen, klager en verweerder, per e-mail bericht. Voorzittersbeslissingen volgen meestal binnen zes à acht weken nadat de raad het klachtdossier van de deken heeft ontvangen.

Verzet

Als de klager het niet eens is met een voorzittersbeslissing kan hij daartegen in de meeste gevallen in verzet komen. Onderaan de voorzittersbeslissing staat of verzet mogelijk is en binnen welke termijn verzet moet worden ingesteld. De raad van discipline behandelt het verzet op een zitting. Tegen de beslissing die de raad vervolgens neemt, staat meestal geen hoger beroep open.

Zitting

Als de klacht niet wordt afgedaan met een voorzittersbeslissing wordt een zitting gepland. Tijdens een zitting behandelt de raad de klacht inhoudelijk. Partijen krijgen een oproep om de zitting bij te wonen.  Partijen kunnen zich op de zitting laten bijstaan door een advocaat of een gemachtigde. Tijdens de zitting kunnen partijen hun standpunt nog toelichten. Ook kan de raad van discipline vragen stellen aan partijen. Na de zitting volgt een beslissing van de raad van discipline. Klager en verweerder ontvangen van deze beslissing per e-mail bericht. Beslissingen volgen meestal binnen zes à acht weken na de zitting.